KONSEP KEMAHIRAN BELAJAR
Kemahiran belajar ditakrifkan sebagai keupayaan atau kecekapan yang perlu dikuasai oleh setiap pelajar untuk membolehkannya mengumpul, memproses dan merumus maklumat secara kendiri dan seterusnya menuju ke arah pembelajaran seumur hidup.
Cara belajar yang berkesan sebenarnya merupakan satu kombinasi berbagai strategi dan kemahiran belajar. Setiap cara dan kemahiran adalah berguna dan sesuai dengan konteks, suasana, masa dan tempat yang tertentu
Banyak kepentingan dan faeedah yang diperolehi oleh pelajar yang dapat menguasai kemahiran belajar. Antaranya ialah:
1. Pengurusan Pembelajaran
Penetapan matlamat diri dan akademik boleh
dilakukan dengan menggunakan panduan SMART
SMART--- membantu individu untuk bagi
menetapkan matlamat diri dan akademik sepanjang pengajian dan sepenuh hayat.
S---Specifk bermaksud seseorang individu perlu
menetapkan matlamat yang spesifik dengan menjawab kesemua soalan siapa, apa, di
mana, bila, bagaimana, kenapa.
M---Matlamat yang ditetapkan mesti boleh
diukur .
A---Pencapaian yang realistik iaitu boleh diperoleh
oleh diri individu berkenaan
R---Matlamat yang realistik iaitu boleh
dicapai mengikut proses berperingkat-peringkat
T---Matlamat yang diketahui boleh dicapai
secara berperingkat-peringkat dan dengan usaha yang berterusan.
2.2 Pengurusan Masa ( Time Management )
Pelajar harus dapat mengurus masa dengan baik
agar pengunaan masa dapat diseimbangkan diantara aktiviti belajar dengan
aktiviti yang lain
Kelebihan pengurusan masa
2.3 Mengenali Gaya Pembelajaran Kendiri
Model Gaya Pembelajaran VARK ( Visual, Aural, Reading- Writting,
Kinesthetic Learning)
Model
VARK diasakan oleh Neil Fleming pada tahun 2001 (Allen, Scheve & Nieter,
2011). Model ini menerangkan empat gaya
pembelajaran berasakan perbezaan individu iaitu
Visual-- Pelajar belajar melalui penglihatan
iaitu seperti menggunakan carta, poster, grafik dan penggunaan multimedia dalam
aktiviti P&P.
Audio--- Pelajar belajar melalui pendengaran
iaitu seperti kuliah, penerangan
Bacaan--- Menulis semula nota, membuat nota,
menghafal, nota,menerangkan semula gambar atau model menggunakan perkataan
sendiri dalam bentuk Powerpoint.
2.4
Strategi Meningkatkan Daya Ingatan
kaedah bagi meningkatkan daya :
π§Senaman dan aktiviti fizikal (seperti
berjalan, jogging, naik tangga bukan naik lift) secara rutin
Ini dapat menyihatkan jantung, kurang risiko
obes dan diabetes kerana senaman ini dapat memperbaiki aliran darah ke otak dan
menyebabkan kurangnya pengecutan otak.
π§Atasi depresi (kemurungan)
Depresi yang tidak dirawat boleh mengganggu
memori/daya ingatan. Jika anda mengalami depresi, segera dapatkan nasihat dan
rawatan doktor.
π§Senaman mata
Gerakkan bola mata ke kiri dan ke kanan selama
30 saat sebagai senaman mata. Ini dapat membantu mencantumkan dua hemisfera
otak. Apabila kedua-dua hemisfera otak dapat berkomunikasi dengan baik, maka
sesetengah ingatan dapat dikembalikan atau dikeluarkan
(by: Leticia & Faqih)
πππππππππππππππππππππππππππππ
2. Kemahiran Perolehan dan Pengurusan Maklumat
Kemahiran
Perolehan dan Pengurusan Maklumat
Pencarian
Sumber Maklumat
Definisi
dan Konsep Maklumat
Menurut
beberapa kamus umum, maklumat ialah data, bahan dan pengetahuan. Selain itu,
maklumat juga adalah data yang tersusun dalam satu struktur yang mempunyai
makna.
Maklumat iaitu
pengetahuan diperoleh menerusi proses mengetahui atau mengumpul maklumat yang
akan mengembangkan kemampuan kita dalam berinteraksi dengan dunia sekeliling.
Proses pengumpulan maklumat ini akan berterusan sepanjang hayat. Sepanjang
kehidupan setiap individu akan mengalami pelbagai bentuk permasalahan yang
membuatkan dirinya mempelajari sesuatu dan mendapat maklumat yang baru.
Ciri-Ciri
Maklumat
1. Relevan
2. Boleh dipercayai
3. Boleh difahami
4. Lengkap
5.
Tepat
6.
Membantu mengurangkan ketidakpastian
Sumber
maklumat diperoleh daripada
i)Sumber
manusia ii) Media
elektronik
iii)Media
bercetak iv) Media
3D
v)Sumber
persekitaran
Bentuk-Bentuk
Maklumat
~ Artifak
~ Lukisan
~ Imej
~ Ensiklopedia
~ Indeks
~ Abstrak
~ Buku tahunan
~ Almanak
~ Jurnal
~ Buku
~ Majalah
Pengurusan
Maklumat
Maklumat yang
diperoleh perlu diurus secara sistematik agar maklumat berkenaan mudah dicapai.
Terdapat dua jenis maklumat iaitu maklumat dalam bentuk hard copy dan soft
copy. Maklumat berbentuk hard copy adalah bahan bercetak seperti
jurnal, surat khabar dan kamus. Maklumat berbentuk soft copy adalah
bahan yang didapati secara dalam talian seperti e-book dan e-journal. Maklumat
boleh diperoleh secara formal dan tidak formal. Maklumat formal iaitu sebarang
maklumat yang dihasilkan secara rasmi seperti laporan. Maklumat tidak formal
adalah sebarang maklumat yang dihasilkan secara tidak rasmi seperti maklumat
dalam facebook.
Pencarian
Di Perpustakaan
Pencarian
bahan di perpustakaan menggunakan Online Public Access Catalogue (OPAC)
dan Electronic Query Using Internet Protocol (E-QUIP). OPAC dan E-QUIP
digunakan untuk mengesan lokasi buku yang diperlukan dalam perpustakaan. Untuk
mencari maklumat di perpustakaan, pelajar boleh menghubungi pustakawan untuk
mendapatkan penjelasan yang lebih lanjut mengenai penggunaan OPAC dan E-QUIP
supaya dapat mengakses bahan akademik dengan lebih cepat.
Pelayaran
Internet
Berikut
merupakan pangkalan data untuk pendidikan:
a. Perpustakaan Negara Malaysia - http://www.pnm.gov.my/main.php
b. Pro-Quest: Disertation abstrak – http://wwwlib.umi.com/dissertations/gateway
c. Pro-Quest Education + Eric Plus Text – http://www.proquest.com
d.
Emerald Insight – http://www.emeraldinsight.com
e. EbscoHost – http://search.epnet.com/login.asp
f. Pangkalan data Tesis Malaysia – http://ptsldigital.ukm.my
g. ERIC – http://eric.ed.gov
Sumber
Primer Dan Sumber Sekunder
a. Sumber
primer maklumat asas yang diperoleh sendiri oleh penyelidik melalui temu bual,
pemerhatian, analisis dokumen dan soal selidik. dapat diperoleh daripada bahan
cetakan seperti artikel, jurnal, tesis dan laporan.
b. Sumber
sekunder sumber maklumat yang diperoleh hasil tafsiran dan rumusan sumber
primer. Tujuan : dapat memenuhi kehendak topik yang dibincangkan dalam buku
yang ditulisnya.
Contohnya
ialah maklumat yang terdapat dalam buku teks, majalah, akhbar, laman web dan
lain-lain lagi.
Refleksi
Maklumat merupakan suatu
perkara yang sangat penting. Apabila maklumat diperoleh, perkara yang perlu
diambil kira adalah dari mana asal usul maklumat itu hadir, sebagai contohnya,
dari sumber yang boleh dipercayai atau sebaliknya. Maklumat boleh hadir daripada
pelbagai pihak sebagai contohnya, manusia, perpustakaan, internet dan
lain-lain. Kemahiran pengurusan maklumat haruslah dikuasai oleh setiap pelajar
bagi memanfaatkan segala maklumat yang diperoleh.
(by: Izzati dan Faqih)
πΉπΉπΉπΉπΉπΉπΉπΉπΉπΉπΉπΉπΉπΉπΉπΉπΉπΉπΉπΉπΉπΉπΉπΉπΉπΉπΉπΉπΉπΉπΉπΉπΉπΉπΉπΉπΉπΉπΉπΉπΉπΉπΉ
3. Kemahiran Mengambil dan Membuat nota
APA ITU NOTA?
Nota adalah sesuatu yang dicatat / ditulis seseorang pelajar semasa
proses dan pembelajaran. Nota juga merupakan ringkasan isi – isi penting dari
matapelajaran yang kita pelajari. Bahkan, kejayaan seseorang pelajar itu juga
turut bergantung kepada kemampuannya menyediakan nota yang baik.
Cara – cara membuat nota terbahagi kepada empat iaitu :
1.
Annotation – nota
yang ditulis dalam bentuk kerangka isi penting. Tujuan membuat catatan adalah
untuk mengenal pasti isi atau focus tajuk yang dibincangkan. Catatan disediakan
dengan pengunaan pen highlighter (untuk menonjolkan lagi isi – isi penting yang
dinyatakan.
Contoh
Annotation
2. Outline notes –
nota yang ditulis dalam bentuk isi-isi penting. Hanya menggunakan kata kunci
dan frasa sahaja iaitu hanya satu atau dua patah perkataan sahaja. Ada dalam
bentuk nombor, tajuk besar dan tajuk kecil. Tajuk yang besar diletakkan paling
atas itu haruslah berkaait dengan tajuk kecil di bawahnya.
Contoh outline
notes
3.
Column
notes – nota yang ditulis dalam bentuk kolum. Ia
digunakan untuk membezakan sesuatu tajuk. Nota ini amatlah sesuai untuk
diaplikasikan dalam matapelajaran matematik atau sains
Contoh Column
Notes
4.
Nota
rumusan – nota dalam bentuk rumusan. Ia focus kepada
rumusan sesuatu teks. Nota rumusan ini boleh ditulis dalam bentuk peta minda,
lajur dan lain – lain bagi menghindari rasa bosan ketika membaca nota dalam
bentuk perenggan. Nota ini tertumpu kepada isi penting sahaja kerana kebanyakan
pelajar boleh memberitahu contoh dan huraian apabila sudah tahu tentang isi
penting tersebut.
Contoh nota rumusan
ALAT BERFIKIR UNTUK MEMBUAT NOTA
Γ Pengurusan
Grafik
Alat
pengurusan grafik juga dikenali sebagai peta pengetahuan, peta konsep, peta cerita dan alat pengurusan
kognitif. Ia merupakan alat komunikasi yang menggunakan simbol-simbol untuk
menggambarkan pengetahuan, konsep, pemikiran, idea-idea dan juga hubungan antara
mereka. Tujuan utama alat pengurusan grafik adalah untuk menyediakan
bantuan visual bagi
membantu pelajar berfikir
Contoh penggunaan borang grafik yang boleh digunakan
dan melibatkan kemahiran berfikir adalah seperti berikut:
- Membanding dan membeza
- Membuat kategori
- Meneliti bahagian kecil dan keseluruhan
- Menerangkan sebab dan akibat
- Mengusul periksa andaian
Γ Peta
Minda
Kaedah ini tidak
memerlukan susunan yang linear. Tajuk utama pula menjadi nukleus dan idea
utama. Manakala, konsep-konsepnya membentuk cabang. Cara ini dapat menarik minat seseorang untuk membaca nota dan
memahaminya disebabkan oleh adanya penggunaan warna dan grafik.
Γ Pemetaan
I – Think
Tujuan-meningkatkan
dan membudayakan kemahiran berfikir dalam kalangan murid. Terdapat lapan peta
pemikiran yang diperkenalkan iaitu :
- Circle map
- Bubble map
- Double bubble map
- Tree map
- Flow map
- Brace map
- Multiflow map
- Bridge map
Γ Teknik
Menyoal Aras Tinggi
Teknik
menyoal aras tinggi digunakan untuk menggalakkan KBAT. Pada masa kini, KBAT berasaskan
domain kognitif dalam taksonomi bloom iaitu
mengingat,memahami,mengaplikasi,menganalisis,mencipta dan menilai.
Jenis –
jenis menyoal aras tinggi :
-
Penyoalan
sokratik
-
Soalan
bertumpu dan mencapah
-
Lingkaran
soalan
Γ Alat
– alat CoRT
CoRT 1 – Terdapat tujuh jenis alat yang dalam CoRT ini iaitu PMI (
pertimbangan baik, buruk atau menarik sesuatu
pemilihan), CAF (mempertimbangkan factor-faktor lain), C & S (kesan dan
akibat), AGO (tujuan, matlamat dan objektif), FIP(keutamaan yang paling
penting), APC (alternative,kemungkinan dan pilihan) ,OPV (pandangan pihak
lain).
(by: Aina & Faqih)
ππππππππππππππππππππππππππππ
PROFIL AHLI-AHLI
AHLI A
π Nama : Leticia Lavhanya A/P Syril Mohan
π Tarikh Lahir : 22 Okt. 2002
π Hobi : Membaca Buku, Mendengar lagu
π Asal : Penang
No comments:
Post a Comment